Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet onderhandelen over de prijs uit schaamte of omdat ze niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. Toch kan het de moeite waard zijn. Genoeg geeft je vast wat tips. Handig om alvast te weten: afdingen is in veel winkels mogelijk: de prijs van artikelen ligt niet vast.
Tweederde van de Nederlanders tussen 25 en 50 jaar onderhandelt al regelmatig bij een aankoop, blijkt uit onderzoek van Marktplaats. We dingen af bij de aankoop van een auto (60 procent), op rommelmarkten (59 procent), in witgoedwinkels (57 procent) en op tweedehands verkoopsites (44 procent).
Verkoopsite Marktplaats.nl liet door Blauw Research onderzoeken of en zo ja: hoe vaak, Nederlanders onderhandelen over de vraagprijs van een artikel. Van de 1.030 respondenten zei tweederde dat regelmatig te doen. Omdat het een leuke 'sport' is en omdat het meestal ook een korting oplevert. Voor vier op de tien Nederlanders is onderhandelen noodzaak omdat ze een krappe beurs hebben.
Uit een recente peiling (i.o.v. SNS-bank - maart 2018 ) komt naar voren dat driekwart van de duizend ondervraagden zich een slechte onderhandelaar vindt. Tijd voor actie, want vrijwel iedereen krijgt een goed gevoel van korting (97%).
Schroom
Een flink aantal Nederlanders onderhandelt niet over de prijs, omdat men zich daarvoor geneert (vrouwen) of niet weet hòe je pingelt (mannen). Ook gaan consumenten er vaak van uit dat de winkelprijs door fabrikant en winkel is vastgesteld en dus niet onderhandelbaar. In de meeste gevallen is dat niet zo, bleek in een artikel in Genoeg editie 73. Winkeliers zijn bij wet verplicht een prijs te noemen, maar die is vaak niet definitief.
Pingelpercentages
Tussen in- en verkoopprijs ligt een marge. Dat is de winst voor de ondernemer, na aftrek van zijn onkosten. Hoe exclusiever het artikel, hoe groter die marge, hoe meer bandbreedte voor de consument om een korting te bedingen. Het loont dus de moeite om gêne te overwinnen. De Consumentenbond publiceerde (in november 2006) deze pingelpercentages:
- Audio, video, elektronica: ruim 10 procent
- Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent
- Keukens: ruim 25 procent
- Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent
- Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent
- Foto- en fi lmapparatuur: bijna 15 procent
- Auto's: ruim 10 procent
- Kleding: 25 procent
- Computers en randapparatuur: ruim 10 procent
- Fietsen: bijna 15 procent
- Diensten: ruim 15 procent
Negen tips om succesvol af te dingen:
- Voorbereiding: onderhandel met kennis van zaken. Kijk op internet voor productinformatie en prijzen of maak een rondje langs diverse winkels.
- Bodemprijs: bepaal van tevoren wat je maximaal wilt uitgeven. Dat maakt vastberaden onderhandelen makkelijker.
- Onderhandel met de juiste persoon: een werkstudent bij de elektronicazaak mag geen korting geven, de bedrijfsleider wel.
- Kies een goed moment: onderhandel als het rustig is in de winkel zodat mede-winkelaars niet mee kunnen luisteren. Vlak voor sluitingstijd geven verkopers ook sneller korting en aan het einde van het jaar zijn verkopers die een bonus krijgen over hun totale jaaromzet ook vaak bereidwillig.
- Korting in natura: niet alleen de prijs is onderhandelbaar, ook over extra's als inbouwapparatuur voor de keuken, accessoires of onderhoudsbeurten bij de auto en een overhemd bij een pak valt te praten.
- Oefen: leer de kunst van het afdingen op Koninginnedag of op Marktplaats waar onderhandelen de norm is.
- In kringloopwinkels en de supermarkt is het zinloos om te proberen een bedrag van de prijs af te praten: de marges zijn daar al heel laag.
- Houd het redelijk: wie een stevige korting met het mes op de keel afdwingt, hoeft bij een volgend bezoek niet op welwillendheid te rekenen. Dat kan ook vervelend zijn als het gekochte artikel stuk gaat en gerepareerd moet worden.
- Eelt op de ziel: neem een weigering niet persoonlijk, onderhandelen is een zakelijke aangelegenheid. Blijf het gewoon proberen.
Ook een goede pingeltip? Mail de redactie van Genoeg,nl.