De banenmarkt is soms net het casino: je wilt werk dat een goede verdienste oplevert. Maar welke branche levert de meeste baanzekerheid? Dat lijkt in veel gevallen een wilde gok. Toch hoef je geen Russische roulette te spelen: er zijn vakgebieden waar de banen voor het oprapen liggen. En waar ook mooie salarissen tegenover staan. Heb je bijvoorbeeld weleens gedacht om marketeer te worden?
Je hoeft niet net van de middelbare school af te komen om je te oriënteren op een nieuwe studie. Zeker in deze coronatijd waarin helaas veel werknemers hun baan verliezen, verdiepen steeds meer mensen zich in omscholingstrajecten. “Wat kan ik al, waar word ik heel enthousiast van? Wat biedt me meer baanzekerheid?” Dit zijn belangrijke vragen bij het oriëntatieproces. Wat bij je talenten en interesses aansluit, is natuurlijk heel persoonlijk. Maar speelt baanzekerheid en persoonlijke ontwikkeling een belangrijke rol? Dan is de marketingsector zeker het overwegen waard.
Aan de slag als marketeer
Niet alleen is er veel vraag naar marketeers. Je bent ook verzekerd van een goed salaris en de mogelijkheden binnen het vakgebied zijn eindeloos. Als marketingmedewerker is het jouw verantwoordelijkheid om het product of de dienst van jouw bedrijf aan de man te brengen. Of het nou via de website, socialmediakanalen, televisiespots of brochures is: het is jouw taak om leuke acties te bedenken waar potentiële klanten op aan gaan. Daarvoor is marktonderzoek nodig en moeten er communicatieplannen opgesteld worden. Ook nauwe samenwerking met de klantenservice is vaak van groot belang.
Als online marketeer ga je nog meer de verdieping in en help je het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Je werk bestaat uit vier belangrijke pijlers: analyseren, adviseren, uitvoeren en testen. In deze rol kun je je specialiseren, bijvoorbeeld in zoekmachine-optimalisatie of datamarketing. Of je kunt juist all round te werk gaan. Hoe het ook zij, geen dag is hetzelfde.
Heb je je sporen verdiend in het marketingvak, dan kun je zelfs doorstomen tot commercieel directeur. Da geef je leiding aan de afdeling marketing en verkoop en bepaal je het commerciële beleid.
Hoe word je marketeer?
Om als marketeer aan de slag te kunnen gaan, heb je vrijwel altijd een marketingdiploma nodig, een zogeheten NIMA-diploma. Hiervoor kun je terecht bij NIMA Education Partner SRM, exclusief aanbieder van NIMA-opleidingen. Hier vind je verschillende soorten opleidingen waar theorie en praktijk gecombineerd worden. Alle opleidingen sluiten aan op de huidige behoeftes en ontwikkelingen in de markt. Zo word je met een NIMA C-opleiding getraind als marketingstrateeg die complexe strategische marketingvraagstukken om weet te zetten in commercieel beleid. Welke opleiding het beste bij je past hangt vooral af van je ambitie, (eventuele) vooropleiding en werkervaring. Een NIMA-diploma is internationaal erkend.
Me laten omscholen: hoe doe ik dat?
Ben jij je aan het oriënteren op een ander beroep? Wellicht kun je dan gebruik maken van gratis ontwikkeladvies of online scholing. Het programma NL Leert Door is door de overheid in het leven geroepen. Doel is om iedereen die door de coronapandemie in de problemen is gekomen met werk te helpen. Zowel werknemers en flexwerkers als zzp’ers, ondernemers en mensen die nu geen werk hebben kunnen kosteloos een ontwikkeladvies aanvragen of online scholing volgen. Er zijn in totaal 50.000 adviestrajecten beschikbaar. Daarnaast is het mogelijk om gratis scholingsactiviteiten te volgen. Bekijk de mogelijkheden op Hoewerktnederland.nl.