
Het idee voor het bedrijf ontstond uit de ergernis over de complexiteit van het huidige recyclesysteem. ‘Veel consumenten vinden het te ingewikkeld om hun afval goed te scheiden,’ legt Stef Traa uit. ‘Waar moet je met je plastic heen? Waar lever je een oude telefoon in? Veel mensen weten het niet, en dat leidt tot afval op straat.’
Afval op straat
Op het moment dat ik binnenloop bij het inleverpunt van Droppie aan het Limburg Stirumplein in de Staatsliedenbuurt in Amsterdam, is het al erg druk. Sommige mensen brengen zakken vol plastic flessen weg. Anderen brengen snel een zak plastic of een oud apparaat weg. Terwijl wij naar een café aan de overkant lopen om ons gesprek voort te zetten, komen we een hele berg afval tegen naast vuilnisbakken. Terwijl we erlangs lopen, legt Stef uit dat dit soort voorbeelden tot het ontstaan van Droppie leidden. Samen met medeoprichter Natasja Hermsen ontwikkelde hij de consumenten app Droppie, met fysieke inleverpunten waar gebruikers hun recyclebare materialen kunnen afgeven. Ze worden daar zelfs voor beloond met geld.
Succesvolle start
Sinds de oprichting van Droppie in 2024 heeft de app snel terrein gewonnen. Stef: ‘We hebben inmiddels 7500 gebruikers en 22.000 'drops' geregistreerd. Een 'drop' staat voor een succesvolle inlevering van recyclebare materialen bij een Droppie locatie. 'Daarnaast hebben we al 3000 terugkerende gebruikers. Het concept werkt dus.’
Droppie breidt ook snel uit. ‘We hebben laatst onze derde locatie geopend bij het Bos en Lommerplein,’ zegt Stef. ‘Ons doel is om dit jaar uit te breiden naar 15 locaties in de vier grote steden van Nederland: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.’ Hoewel er in het verleden soortgelijke initiatieven waren, is Droppie momenteel het enige consumentenmerk dat recyclen op deze schaal toegankelijk en lonend maakt. ‘Er zijn veel bedrijven die zich bezighouden met hergebruik, maar een merk dat zich specifiek richt op consumenten gestuurd recyclen, bestond nog niet,’ vertelt Stef.
Brede doelgroep
Droppie bedient een brede doelgroep vertelt Stef: ‘We zien enerzijds milieubewuste consumenten die hun impact willen verkleinen, en anderzijds minima die recyclen om extra inkomsten te genereren,’ legt Stef uit. ‘Daarnaast zijn er ook professionele inzamelaars die statiegeldflessen en elektronische apparaten van de straat halen en bij ons inleveren.’
Toekomst
Droppie werkt samen met verschillende partners, waaronder Verpact, Statiegeld Nederland, Stichting Open en recyclebedrijven. ‘We willen ook graag samenwerken met grote producenten zoals Unilever,’ zegt Stef. ‘Zo kunnen we verpakkingen direct terughalen en een circulaire keten creëren.’ Op de langere termijn willen de ambitieuze initiatiefnemers groeien naar 100 locaties in Nederland en waar mogelijk zelfs internationaal uitbreiden. ‘Eerst dit jaar overleven, we zijn net gestart,’ lacht Stef, ‘maar de ambitie is groot.’
Als we teruglopen naar Droppie is het vuilnis gelukkig opgeruimd, een appje dat Stef had gestuurd naar zijn collega's zorgde ervoor dat het afval werd opgeruimd voor de deur van de winkel. Als we de locatie van Droppie inlopen staat het vol met mensen die bezig zijn met recyclen, want dat houdt ook nooit op.