Wie moeten de wereld redden? De multinationals natuurlijk! Voor Paul Polman, van 2009 tot 2019 de hoogste baas van Unilever, is dat zo klaar als een klontje. De Nederlander wordt niet moe uit te leggen dat miljardenbedrijven als het zijne,
bekend van onder meer Lipton (thee), Dove (huidverzorging) en Magnum (ijs) door hun vestigingen in verschillende landen echt impact kunnen hebben op klimaat en leefomstandigheden als ze duurzamer opereren. En dat ze daadkrachtiger zijn dan politici, die immers nooit verder kijken dan de volgende verkiezingen. Ngo’s, de VN: allemaal lopen ze met Polman weg.
Geld interesseert Polman niet, snelle winst al helemaal niet. Maar ja, aandeelhouders en ook managers binnen Unilever zien toch liever goede financiële resultaten op korte termijn. En de consument wil nauwelijks extra betalen voor shampoo in een fles van gerecycled plastic.
In Het grote gevecht beschrijft Jeroen Smit meeslepend het geduw en getrek rond Polmans duurzame ambities (en nog een heel stel andere gevechten, onder meer tegen de miljardairs van Kraft Heinz die Unilever willen overnemen – wat niet lukt). Hij sprak meer dan honderd betrokkenen en ploegde vele bronnen door. Het resultaat is een doorwrochte geschiedenis van het bedrijf en een portret van de bevlogen visionair die er tien jaar aan het hoofd stond. (MR)
Jeroen Smit: Het grote gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman. Prometheus € 24,99,
e-boek € 14,99.
Koop dit boek op Bol.com, daarmee steunt u Genoeg!