Verhuizen kan betekenen dat je wijzigingen moet aanbrengen in je woonverzekering. Voordat je gaat verhuizen is het goed om de details van je woonverzekering na te gaan. Welke verzekeringen heb je en voor welk bedrag ben je nu verzekerd? Welke verzekeringen heb je in de nieuwe woning nog nodig en welke kan je stopzetten? Vergelijk meteen even de prijzen en voorwaarden, dat loont vaak de moeite.
Verhuizen van een huurwoning naar een huurwoning
Als je op dit moment in een huurwoning woont, heb je waarschijnlijk geen opstalverzekering. Het verzekeren van de opstal (de woning zelf) neemt de verhuurder voor zijn rekening, hier heb jij geen omkijken naar. De inboedelverzekering staat wel op jouw naam – mits je deze hebt afgesloten, want dat is niet verplicht. Wijzigt de inboedel niet, dan hoef je enkel een adreswijziging door te geven aan je verzekeraar. Wil je overstappen naar een andere verzekeraar, houdt dan rekening met de opzegtermijn en, wanneer de verzekering nog geen jaar loopt, eventueel met administratiekosten.
Let op! Bij iedere verhuizing zijn de volgende factoren van invloed op de verzekeringspremie: locatie van de nieuwe woning, aanwezige beveiliging tegen inbraak en de zogenaamde ‘bouwaard’ (een stenen woning loopt minder risico dan een houten woning). Ook zijn het verzekerde bedrag en de dekking van de verzekering van invloed op de premie. Deze factoren gelden voor zowel de opstal- als de inboedelverzekering.
Verhuizen van een huurwoning naar een koopwoning
In dit geval moet je een opstalverzekering regelen voor je koopwoning. Je kunt ervoor kiezen om de verzekeraar van je inboedel te benaderen om daar ook een opstalverzekering af te sluiten. Ook hier geldt dat wanneer je wilt overstappen naar een andere verzekeraar, je rekening moet houden met de opzegtermijn en, wanneer de verzekering nog geen jaar loopt, eventueel administratiekosten. Voor de inboedelverzekering geldt hetzelfde als beschreven in de alinea ‘Van een huurwoning naar een huurwoning’.
Verhuizen van een koopwoning naar een huurwoning
Verhuis je van een koopwoning naar een huurwoning, dan is kun je de opstalverzekering van de koopwoning opzeggen. Het is de eigenaar van een woning die verantwoordelijk is voor de opstal. Op de inboedelverzekering zijn dezelfde factoren van invloed zoals eerder beschreven.
Verhuizen van een koopwoning naar een koopwoning
In het geval van een verhuizing van een koopwoning naar een andere koopwoning heb je al een opstal- en de inboedelverzekering. Op de premie van zowel de inboedel- als opstalverzekering zijn dezelfde factoren van invloed zoals beschreven bij de verhuizing ‘van huurwoning naar huurwoning’. Om die reden is het dan ook verstandig om opnieuw een berekening te maken voor beide verzekeringen.
Verzekerd tijdens de verhuizing
Huur je een verhuisbedrijf in, dan is dat bedrijf verantwoordelijk voor jouw spullen tijdens de verhuizing. Bij schade aan je inboedel is dit voor rekening van de verhuizer. Kijk wel goed naar de voorwaarden, het maximaal verzekerde bedrag en vergoeding op basis van dagwaarde of nieuwwaarde. Ook kan het zijn dat de verzekeraar een ondergrens hanteert voor geleden schade, bij minimale schade (enkele tientjes) zijn de schadekosten voor jezelf.
Roep je de hulp in van vrienden, dan zijn je vrienden wettelijk gezien niet verantwoordelijk voor schade die zij eventueel maken. In veel gevallen kan de brokkenpiloot wel terecht bij zijn AVP (aansprakelijkheidsverzekering personen). In de AVP dient dan wel een vriendendienstclausule opgenomen te zijn.
Tijdelijk twee woningen verzekeren
Het kan voorkomen dat je tijdelijk de eigenaar bent van twee woningen. Dat kan het geval zijn als het oude huis nog niet is overgedragen aan de nieuwe eigenaar en jij jouw nieuwe woning ook al bezit. In dat geval moet je twee woonverzekeringen hebben. Veel verzekeraars bieden een opstalverzekering aan die dekking biedt voor beide woningen. Overleg hier van te voren over met de verzekeraar.Verhuizen zelf brengt al genoeg geregel en stress met zich mee. Probeer je daarom tijdig te verdiepen in zaken als verzekeringen, gas en licht, internet en water. Dit kun je nog in relatieve rust van achter je computer regelen. Kom je er zelf niet uit, laat je dan informeren door een deskundige. Het goed regelen van deze zaken kan je een hoop stress besparen.