5 tips: marketing inzetten voor de groene branding van je bedrijf

3 december 2024
Donald Tong

Hoe draag je het groene verhaal van jouw bedrijf uit naar je klanten? Een goede storytelling kan je namelijk helpen om de juiste klanten te vinden voor jouw dienst of product. Mensen met een hart voor duurzaamheid letten steeds beter op het groene verhaal achter alles wat ze kopen, dus is het belangrijk dat jij je marketing scherp hebt. Hoe pak je dat aan?

1.      Vertel een authentiek verhaal

Ieder bedrijf kan zeggen dat het duurzaam is. Of dat ook echt zo is, is soms de vraag, want het is lastig voor de potentiële klant om in te schatten of wat er verteld wordt klopt. Daarom is het belangrijk om een authentiek verhaal te vertellen. Deel waarom duurzaamheid belangrijk is en welke stappen het bedrijf onderneemt om de impact op het milieu te verkleinen. Een sterke storytelling is hierbij belangrijk. Een droge lijst aan lastige termen die omschrijven op welke manier je duurzaam bezig bent, zal niet aanslaan. Een persoonlijk verhaal geschreven vanuit de eigenaar met duidelijke uitleg waarschijnlijk wel. Twijfel je wat jouw authentieke verhaal is? Dan is het geen gek idee om een online marketing bureau in te schakelen. Zij kunnen je helpen bij de juiste formulering.

2.      Wees transparant

Duurzaamheid uitdragen als bedrijf vraagt ook voor transparantie naar je klanten toe. Wees open over je groene initiatieven, maar vergeet ook de uitdagingen niet te delen. Toon concrete cijfers en resultaten die relateren aan je groene initiatieven. Hoeveel afval heeft het bedrijf gereduceerd met initiatief A en hoeveel energie heeft plan B bespaard? Zorg ook voor certificeringen waar kan, dat versterkt je geloofwaardigheid.

3.      Promoot je duurzame producten of diensten actief

Benadruk de milieuvriendelijke aspecten van je producten of diensten op al je platformen, want dit is een unique selling point voor je bedrijf. Blijf daarbij wel weg van technische taal of jargon, en leg duidelijk uit hoe het werkt. Vergeet niet om die claims te ondersteunen, zoals bij tip 2 wordt aangegeven. Je wil natuurlijk greenwashing voorkomen.

4.      Gebruik visuele storytelling

Sociale media platformen geven voorkeur aan visuele storytelling, en jouw klanten waarschijnlijk ook. Met infografics, video’s of foto’s kan je nog beter je verhaal vertellen. Zo kan je video’s maken over je productieproces van je duurzame wandelschoenen of een blik achter de schermen van je groene initiatief samen met de gemeente Eindhoven. Ben je niet handig met een camera of montagesoftware? Werk dan samen met bijvoorbeeld marketing bureau Eindhoven om het verhaal goed neer te zetten.

5.      Gebruik sociale media als platform voor groene educatie

Naast de verkoop van je product of dienst, kan je je platform ook gebruiken om mensen meer te leren over duurzaamheid. Door belangeloos mensen te helpen bij het maken van groene keuzes versterk je authenticiteit en vergoot je het vertrouwen. Deel bijvoorbeeld tips over energie besparen of interessante ontwikkelingen rond regelgeving. Op die manier vergoot je het vertrouwen bij je klanten.

Altijd op de hoogte blijven?