B-Corp staat voor Benefit Corporation, dit is een internationaal non-profit-netwerk dat de economie ten goede wil veranderen. Een bedrijf met een B-Corp certificatie voldoet aan strenge normen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid. Het meet succes niet alleen in financiële winst maar ook in positieve impact op medewerkers, gemeenschappen en het milieu. Jeroen van Vertaalbureau Perfect deelt 4 redenen om te kiezen voor bedrijven met zo’n certificaat.
- Erkend en transparant
Omdat de B Corporation-certificering wordt beoordeeld door een derde partij, is het een wereldwijd bekende prestatienorm voor bedrijven die voldoen aan de normen voor sociale duurzaamheid en milieuprestaties. Een B Corp is transparant in alles wat ze doen. Ze monitoren en zijn transparant over hun impact op de samenleving en het milieu, en voldoen aan verantwoordingsnormen.
- Maatschappelijke impact
Bedrijven met een B-Corp certificering hebben zich toegewijd aan het creëren van positieve sociale impact. Door te kiezen voor producten of diensten van een B-Corp, ondersteunt de consument of de medewerker een onderneming die actief bijdraagt aan sociale rechtvaardigheid, arbeidsomstandigheden en gemeenschapsontwikkeling. Dus ook als je op zoek bent naar een andere baan kun je erop letten of jouw potentiële nieuwe werkgever bewust bezig is met deze thema’s en misschien wel een B-Corp certificaat heeft.
- Milieubewustzijn
Ben jij veel met het milieu bezig en wil je hierin bewuste keuzes maken? En dus kiezen voor bedrijven die dezelfde normen en waarden nastreven? B-Corps leggen de nadruk op duurzaamheid en milieubescherming. Kies je voor deze bedrijven kiezen, dan steun je organisaties die verantwoordelijk omgaan met natuurlijke hulpbronnen, streven naar milieuvriendelijke productieprocessen en zich inzetten voor het verminderen van hun ecologische voetafdruk.
- Continue verbetering
Een B Corp certificaat halen bedrijven niet eenmalig. Zij worden om de 3 jaar opnieuw beoordeeld door de certificeringscommissie. Door deze periodieke beoordeling worden bedrijven gedwongen continue te verbeteren. Deze motivatie zorgt ervoor dat een organisatie in een opwaartse versnelling komt als het gaat om thema’s als transparantie, verantwoordelijkheid, samenleving en milieu.