Deze 3 elektrische occasions wil je rijden in 2025

19 juni 2025
Mike Greer

Anno 2025 is er geen gebrek aan (goede) elektrische occasions. Je kunt voor een nette prijs een mooie, jonge en technisch in orde tweedehands EV kopen. Om je een beetje op weg te helpen vind je hier drie voorbeelden van tweedehands elektrische auto’s waar experts over te spreken zijn.

Hyundai Kona Electric

Als je op zoek bent naar een compacte elektrische SUV, dan is de Hyundai Kona Electric het overwegen waard. Dit is namelijk een van de beste auto’s in zijn klasse. De volledig elektrische Kona was een van de eerste betaalbare EV’s met een respectabele actieradius en mede daarom is hij vandaag de dag erg interessant als occasion.

Zelfs als je voor de vroegste, voordeligste uitvoering van de Kona Electric kiest, haal je nog zo’n 300 kilometer. De uitvoering met het grote accupakket gaat al dik over de 400 kilometer. De Hyundai Kona Electric is tweedehands voor minder dan 15.000 euro te koop.

De volledig elektrische Kona, die ook verkrijgbaar is als hybride of met een traditionele benzinemotor, gaat al een tijdje mee. Er is ondertussen al een tweede generatie. Hij is opnieuw verkrijgbaar in twee uitvoeringen, waarvan het instapmodel 377 kilometer haalt. De versie met het grote accupakket schopt het tot 514 kilometer. Wat de Hyundai Kona Electric naast zijn rijbereik zo aantrekkelijk maakt, is zijn riante binnenruimte, luxe uitrusting, comfortabele rijgedrag en hoge bouwkwaliteit.

Kia Niro EV

De Kia Niro EV (die eerste e-Niro heette) komt in grote lijnen overeen met de volledig elektrische Hyundai Kona. Dat is niet gek, aangezien beide merken onderdeel zijn van de Hyundai Motor Company en compacte SUV’s van vergelijkbaar formaat zijn. Aanvankelijk hebben ze min of meer dezelfde techniek aan boord.

Het onderscheid zit hem dan voornamelijk in het design, interieur, uitrusting en karakter. Waar Hyundai meer luxe en comfort biedt, heeft Kia meer oog voor budget en gebruiksvriendelijkheid. De volledig elektrische Niro heeft daarom bijvoorbeeld meer bagageruimte dan de Kona. De Niro heeft bovendien een neutralere uitstraling.

Zoals gezegd is er qua techniek relatief weinig verschil tussen beide modellen. De eerste generatie van de volledig elektrische Niro heeft een actieradius van krap 300 kilometer terwijl de uitvoering met het grote accupakket 455 kilometer haalt. Wanneer in 2022 de tweede generatie van de elektrische Niro verschijnt, is deze enkel verkrijgbaar met het grote accupakket, goed voor een actieradius van 460 kilometer.

Over het rijbereik hoef je je dus geen zorgen te maken. Hetzelfde geldt voor de betrouwbaarheid: Kia’s hebben net als Hyundai’s een hoge bouwkwaliteit, en daarbij profiteer je van 7 jaar fabrieksgarantie. Bij Hyundai is dit 5 jaar. Tweedehands staan ze voor minder dan 20.000 euro te koop.

Volkswagen ID.3

Volkswagen had grootse plannen voor de ID.3. Het eerste model van de inmiddels uitgebreide ID-reeks had een vergelijkbare impact als de Kever en Golf moeten hebben, maar die ambities bleken misplaatst. Dat wil niet zeggen dat de ID.3 de plank heeft misgeslagen.

Integendeel, de vijfdeurs hatchback ontvangt een bovengemiddelde waardering van critici en experts. De ID.3 scoort met name goed op onderdelen als comfort, praktische eigenschappen en techniek. Hij heeft een verfijnde aandrijflijn en biedt een respectabele actieradius van minimaal 351 kilometer (of 388 kilometer post-facelift).

De Volkswagen ID.3 is sinds zijn debuut in 2020 in verschillende smaken geleverd. Er zijn (zowel voor als na de facelift van 2023) drie variaties van het accupakket, waarvan de grootste (79 kWh) een actieradius tot 601 kilometer biedt.

Dit is tevens de meest sportieve uitvoering van de ID.3; de zogeheten GTX Performance levert 326 pk. De Pro S wordt over het algemeen gezien als een van de begeerlijkste uitvoeringen van de ID.3, vanwege zijn grote batterij en complete uitrusting. Je vindt ze tweedehands vanaf ongeveer 15.000 euro.

Altijd op de hoogte blijven?