Bij pubers denk je misschien niet direct aan actieve wereldverbeteraars, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Toch kan bijvoorbeeld kunsteducatie op middelbare scholen juist een mooie creatieve uitlaatklep zijn voor studenten en meteen een inspiratiebron voor een duurzame toekomst. Want werken aan een duurzame wereld is een grote uitdaging in deze tijd. En hoe eerder jongeren hierbij betrokken raken, hoe beter toch? Met de juiste tools komen zelfs pubers in actie!
Mening vormen over de wereld
Mensen met pubers om zich heen weten als geen ander: een puber vindt óveral iets van en steekt dit vaak niet onder stoelen of banken. Bij kunsteducatie krijgen jongeren de kans om na te denken over allerlei maatschappelijke thema's. Kunst en cultuur heeft daarbij een communicatiefunctie: het vertelt verhalen, confronteert en schuurt soms. Het kan reacties losmaken en discussies op gang brengen. Leerlingen leren hiermee dus hun mening over de wereld te vormen én te uiten. Past dat even goed bij het kritische puberbrein?
Aansluiten bij het publiek
Aan de andere kant weten docenten ook dat het lastig kan zijn om leerlingen te betrekken bij lessen op school. Hoe kun je goed aansluiten bij dit publiek? Op middelbare scholen wordt kunst bijvoorbeeld gegeven in de vorm van muziek, dans, toneel, schilderen en fotografie. De tijd is daarbij beperkt en leerlingen hebben een druk schema. Gelukkig kun je kunsteducatie ook uitbesteden. Zo neemt Kleinkunstig scholen en docenten deze uitdagende taak uit handen. Zij bieden zeer uiteenlopende workshops aan waarbij leerlingen worden ondergedompeld in een bepaalde kunstvorm. Van oude ambachten tot een workshop zelf muziek maken met het thema ‘klimaat’.
Wil je dat jongeren uit hun banken komen en echt actief worden? Vraag ze dan zelf om input, waar willen zij mee aan de slag gaan? Het zal je verbazen waar ze mee komen. Zo zijn handwerken als haken, breien en weven mede door influencers weer razend populair geworden onder jongeren. Bij hierop aansluitende en originele workshops zullen jongeren zeker bij de les blijven!
Actief leren
Actief leren is hierbij de sleutel tot een diepgaand begrip en persoonlijke groei. Als we van jongeren toch die actieve wereldverbeteraars willen maken, zullen we ze écht moeten raken. Iedereen leert weer het best op een andere manier. Maar continu droge kennis tot je nemen uit een boek of in een les levert meestal niet veel meer op dan een overprikkeld brein. Activatie komt van creativiteit, betrokkenheid, beweging en thema’s die we interessant vinden.
Voor jongeren betekent dit bijvoorbeeld de mogelijkheid om actief kunst te maken, om te verkennen, te experimenteren en eigen inbreng te hebben. Dit kan natuurlijk in de vorm een losse workshop maar wil je het echt grondig aanpakken dan kun je ook kiezen voor een Cultuurdag voortgezet onderwijs. Hierbij kun je zelf een thema aandragen, zoals duurzaamheid, klimaat of recycling, en daarbij een hele dag aan passende en activerende workshops laten samenstellen. Zo raken jongeren echt betrokken en geïnspireerd tot het maken van duurzame keuzes in hun leven.
Aan de slag
Alvast aan de slag met kunst en duurzaamheid? We delen regelmatig tips om zelf creatief én duurzaam aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld dit haakkarweitje bij de koffie. Haken klinkt misschien ouderwets maar het is razend populair, zeker ook onder jongeren! Haak jij ook aan?