Transparant gezond & duurzaam

9 februari 2022 - Ilse Ariëns

Hoe zorg je ervoor dat mensen in de supermarkt gezonde en duurzame keuzes maken? De universiteiten van Groningen en Wageningen gaan daar de komende jaren samen onderzoek naar doen.

Hun onderzoeksprogramma heet ‘Transparant gezond & duurzaam’. Het doel is om beter te begrijpen hoe consumenten tot keuzes komen en hoe je keuzes kunt beïnvloeden. Consumenten worden nu ook beïnvloed, maar dan vooral door marketing die moet aanzetten tot meer kopen. Het nieuwe onderzoek is uniek, omdat alle grote Nederlandse supermarktorganisaties eraan meedoen. ‘Ondanks de individuele belangen tonen de marktpartijen een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naar toe moet’, aldus de Wageningse hoogleraar Marketing en Consumentengedrag Hans van Trijp.

Slimme winkelwagens

De wetenschappers kijken bijvoorbeeld naar de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen op basis van voedingswaarde van producten. Ook onderzoeken ze of je met hulp van slimme winkelwagens consumenten zou kunnen informeren over duurzame alternatieven. (IA)

rug.nl

Altijd op de hoogte blijven?

Ilse Ariëns

Ilse Ariëns schreef al voor Genoeg toen het nog een zwart-wit krantje was. In de rubriek ‘Linke Loekie’ liet ze zien hoe marketingtrucs werken en hoe je je daartegen kunt wapenen. Daarna maakte ze jarenlang ‘kopen of laten lopen’, waarbij ze producten langs de meetlat van Genoeg legde. Als freelance journalist schrijft Ilse ook voor andere bladen, onder andere over de zorg.

Bekijk meer van Ilse Ariëns