In Italië en Engeland is de Love to Ride al een groot succes. Als fietsland kunnen wij natuurlijk niet achterblijven, daarom heeft de Fietsersbond deze competitie nu ook naar Nederland gehaald. Met een app kun je je woon-werk-kilometers registreren en jezelf meten met collega's.
Nederlanders fietsen vaak naar het werk, maar nog niet vaak genoeg, vindt de Fietsersbond. Veel mensen pakken de auto omdat ze dat nu eenmaal zo gewend zijn. Maar fietsen is een stuk gezonder. Wie trapt in plaats van het gaspedaal in te duwen, komt fitter en frisser op het werk aan. Via een Love to Ride Nederland wil de Fietsersbond forensen die nu nog met auto reizen verleiden om eens de fiets te pakken.
'Slim dat je fietst' heet deze campagne op z'n Hollands. Om mee te doen download je de Love to Ride app via de iTunes store of Google Play. Aanmelden kan ook via de website van Love to Ride Nederland. De hele maand augustus zijn er 800 appeltaarten te winnen. Vanaf 1 september kun je meedingen naar onder andere een bakfiets en een vouwfiets.
Op 1 september start er een bedrijvencompetitie. Welk bedrijf krijgt de meeste medewerkers op de fiets? Wie registreert de meeste ritten? Wie is de beste fietsforens? En wie is de echte kilometervreter? Je kunt meedoen op persoonlijke titel, maar misschien zijn er collega's die mee willen doen. Je kunt je ieder afzonderlijk via de app aanmelden en in je profiel aangeven waar je werkt. Er zijn aparte prijzen voor grote en kleine bedrijven.
'Mensen moeten zelf weten wat ze doen, maar als ik vertel hoeveel fietsen mij gebracht heeft, willen ze dat ook', vertelt Thomas Braun, ambassadeur van Slim dat je fietst. 'Dan lees ik eerst op Facebook: “Ik heb een fiets gekocht.” Vervolgens rijden ze een rondje door het dorp en daarna bedwingen ze de Dolomieten.'