Mediacampagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ van start

3 februari 2025 - Rens Van Maasakker
Markus Spiske
Overal door Nederland hangen sinds een week inspirerende posters die je uitdagen: hoe kun jij je steentje bijdragen voor een beter klimaat? Met deze actie is de landelijke mediacampagne ‘Wat kan jij doen voor het klimaat’ officieel gestart. Dit initiatief van de Turing Foundation wil niet alleen bewustzijn creëren, maar mensen ook aansporen om echt in actie te komen. Het is tijd om niet langer aan de zijlijn toe te kijken, maar de handen uit de mouwen te steken.

Zorgen omzetten in actie

Sinds 2006 zet de Turing Foundation zich in voor klimaat, natuur, kunst en onderwijs. Uit een recent onderzoek blijkt dat Nederlanders zich zorgen maken over klimaatverandering, maar vaak niet weten wat ze zelf kunnen doen. Door middel van de postercampagne hoopt het fonds om mensen in actie te laten komen.

Lian Heinhuis, directeur Klimaat bij de Turing Foundation legt uit waarom het fonds deze actie gestart is: 'Bij de Turing Foundation zijn we sterk gemotiveerd om verschil te maken. Niets doen is geen optie. Met deze creatieve campagne willen we Nederlanders oproepen om nu in actie te komen tegen klimaatverandering. Om grootser te gaan nadenken.'

Creatieve wedstrijd met posters

Een belangrijk onderdeel van de campagne is de creatieve wedstrijd Posters for the Planet. Meer dan 1400 ontwerpers en kunstenaars deden mee, met een missie: via kunst impact maken. De winnende posters zijn nu in het hele land te bewonderen.

Wat kun jij doen?

Maar met alleen posters ben je er nog niet. Wat kunnen mensen nou zelf doen? Om die vraag te beantwoorden heeft de Turing Foundation een eigen website gelanceerd boordevol praktische tips. Wil je duurzamer eten, groener reizen of bewuster winkelen? Of wil je weten hoe je meer verandering teweeg kunt brengen door actie te voeren? Je vindt er alles wat je nodig hebt om (nog) meer te doen voor een beter klimaat.

Benieuwd naar nog meer tips? Op Genoeg.nl delen we ook veel tips en inspiratie voor een bewust leven. Neem hier een kijkje voor nog meer ideeën of neem een abonnement op Genoeg Magazine!

Genoeg tips & inspiratie

Altijd op de hoogte blijven?

Rens Van Maasakker

Rens is webredacteur voor verschillende titels van Virtùmedia, de uitgeverij van Genoeg. Dankzij zijn brede interesse duikt hij graag de diepte in over allerlei onderwerpen. Terwijl hij afstudeert aan de opleiding journalistiek tikt hij ook regelmatig leuke artikelen voor Genoeg! In zijn vrije tijd zit Rens vaak in een goed boek gedoken, of laat hij zijn creativiteit losgaan tijdens het schrijven van zijn eigen fantasyromans.

Bekijk meer van Rens Van Maasakker