Minder vlees, meer groenten

30 mei 2016 - Ilse Ariëns

meer-groenten
Steeds vaker hoor je dat het voor je persoonlijke gezondheid beter is om meer groenten te eten en wat minder vlees. Milieu Centraal startte in juni een grote campagne die draait om de gezondheid van de aarde. Worteltjes en sla, is de boodschap, zijn stukken beter voor het milieu dan biefstuk.

Milieu Centraal wil de mindset van mensen veranderen van 'ik eet vanavond vlees met groente', naar 'ik eet vanavond groente met vlees'. De productie van eiwitrijke voedingsmiddelen kost veel energie. Vlees zorgt daarbij voor veel meer milieuschade dan plantaardige eiwitproducten. Voor de productie van 1 kilo vlees is bijvoorbeeld gemiddeld 5 kilo plantaardig materiaal nodig. Vleesproductie zorgt verder voor veel meer uitstoot van broeikasgassen, verzuring van de bodem en de lucht en voor dierenleed. Runderlappen, lamsvlees en schapenvlees hebben de meeste impact op het milieu, kip het minst. Maar achter een stukje kip kan weer veel dierenleed zitten. Wil je dat niet, let dan op keurmerken voor dierenwelzijn.

Op de website van Milieu Centraal staan recepten van culinaire journalisten en bloggers als Loethe Olthuis (De Volkskrant), Bas Cloo (Dutch Cuisine) en Linda Peek (Lekker eten met Linda). Ze gebruiken groenten van het seizoen, die niet hoeven te worden ingevlogen en die met zo min mogelijk energie geteeld zijn. Andijvie bijvoorbeeld, kropsla of postelein. Want groenten mogen beter zijn voor het milieu dan vlees, de ene groente is nog weer beter dan de andere groente en dat hangt onder andere af van de periode van het jaar. Een handig hulpmiddel om het te checken is de groente- en fruitkalender. Je kunt hem downloaden via je computer, maar er is ook een app voor je smartphone.

Misschien wil je niet alleen minderen, maar ga je voor een hele maand zónder vlees. Informatie over gezond vegetarisch eten vind je op de site van de Vegetariërsbond. Wie nog een stap verder gaat, kan voor een veganistisch dieet kiezen. Waar vegetariërs niets eten waarvoor dieren gedood moeten worden, gebruiken veganisten niets wat van dieren afkomstig is, dus ook geen melk, wol of honing.

Altijd op de hoogte blijven?

Ilse Ariëns

Ilse Ariëns schreef al voor Genoeg toen het nog een zwart-wit krantje was. In de rubriek ‘Linke Loekie’ liet ze zien hoe marketingtrucs werken en hoe je je daartegen kunt wapenen. Daarna maakte ze jarenlang ‘kopen of laten lopen’, waarbij ze producten langs de meetlat van Genoeg legde. Als freelance journalist schrijft Ilse ook voor andere bladen, onder andere over de zorg.

Bekijk meer van Ilse Ariëns