Komende maanden besluit het kabinet over een nieuw voedselkeuzelogo. Volgens voedselwaakhond Foodwatch dreigt de voedingsindustrie hierbij een te grote stem te krijgen. Foodwatch is daarom een handtekeningenactie begonnen voor een onafhankelijk, lobbyvrij logo.
Eigenlijk weet je het allang: wat er op de etiketten van voedingsmiddelen staat, moet je kritisch bekijken. De grote letters en de plaatjes wekken de indruk dat je iets goeds en gezonds in handen hebt, terwijl de ingrediëntenlijst iets anders vertelt. Volkorenkoekjes die vooral uit witte bloem bestaan, frambozensiroop met 2,5 procent framboos. Om erachter te komen hoe gezond een product werkelijk is, moet je studie maken van de voedingstabel met informatie over bijvoorbeeld suiker, vet of zout. Zo’n tabel is meestal verborgen in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking. Ook vraagt het enige kennis van voeding om zo’n tabel goed te lezen.
Ik kies bewust
Tot vorig jaar was er het ‘ik kies bewust’-vinkje. Het logo met het vinkje gaf aan dat een product gezonder was dan andere producten uit dezelfde categorie. Maar in veel gevallen betekende ‘gezonder’ vooral ‘minder ongezond’. Het vinkje lag flink onder vuur omdat zelfs cola en mayonaise een vinkje konden krijgen. Bovendien, zeiden tegenstanders, was het geen onafhankelijk logo, maar een instrument van de voedingsindustrie zelf. Het vinkje werd ongeveer een jaar geleden afgeschaft.
‘De industrie wil niet dat een logo hun producten met té veel suiker, vet en zout ontmaskert'
Nu moet er dus een nieuw logo komen. Eind dit jaar moet het kabinet een keuze hebben gemaakt welk logo het wordt. Als het aan consumentenorganisaties als foodwatch ligt, wordt dat het kleurenlogo de Nutri-Score. Volgens hen een ‘onafhankelijk en wetenschappelijk logo’, dat op de voorkant van de verpakking komt. Een kleur (van groen tot rood) en een letter (van A tot E) geven aan hoe (on)gezond een product is. Foodwatch is een handtekeningenactie begonnen om ervoor te zorgen dat er een onafhankelijk logo komt. Of beter gezegd: Foodwatch is een handtekeningenactie begonnen tegen een logo dat gedicteerd wordt door de voedingsindustrie. ‘De industrie wil helemaal niet dat een duidelijk logo hun producten met té veel suiker, vet en zout ontmaskert. Daarom verzet ze zich hier al 15 jaar met succes tegen’, aldus de voedselwaakhond.
Wil je meedoen?
Hier kun je de petitie van Foodwatch ondertekenen.
Leestip
In het laatste nummer van Genoeg (zomer 2019) schreven we over sportkwark, sportrepen en recovery drink met extra proteïne voor spierherstel na het sporten. De ontdekking die ons het meest verraste toen we de kleine lettertjes op de etiketten bestudeerden: Vifit Sport kwark bevat iets minder proteïne dan gewone magere kwark. Wel is deze speciale kwark 3,5 keer zo duur als gewone magere kwark.