Vorige week maakte Milieudefensie bekend dat ze een rechtszaak tegen de Staat begint. Ze wil afdwingen dat binnen een half jaar overal in Nederland de luchtkwaliteit voldoet aan de Europese normen. Een groot internationaal ingenieursbureau weet wel wat kan bijdragen aan een oplossing: meer ruimte voor voetgangers.
Volgens Milieudefensie zijn op tientallen plaatsen in Nederland de concentraties fijnstof en stikstofdioxide te hoog door verkeer en intensieve landbouw. Tienduizenden mensen zouden luchtwegklachten hebben door de vervuiling door verkeer, vooral kinderen, ouderen en astmapatiënten. Het Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat jaarlijks duizenden Nederlanders een jaar eerder overlijden als gevolg van luchtvervuiling.
Minder autorijden, lagere maximum snelheden, milieuzones in binnensteden en schonere scooters. Dat zijn een paar van de oplossingen die Milieudefensie voorstelt. Maar Arup, een van de grootste ingenieursbureaus ter wereld, kwam eind juli met een verbeterplan voor binnensteden dat zo aan het lijstje van Milieudefensie kan worden toegevoegd: 'Maak de 21ste eeuw tot de eeuw van de voetganger.'
In steden over de hele wereld is nu nog de auto dominant. In plaats daarvan moeten we ruimte geven aan de voetganger, staat in een lijvig rapport van het bureau. Wandelen is de meest CO2-arme vorm van transport en in alle opzichten goed voor de gezondheid. Mensen ademen niet alleen schonere lucht in, maar wie wandelt wordt ook fitter en blijer. In een buurt waar veel gewandeld wordt voelen bewoners zich bovendien meer sociaal verbonden.
In Barcelona en New York hebben ze al positieve ervaring met een voetgangervriendelijk beleid. In Times Square werden verschillende rijvakken voor auto's omgebouwd tot voetgangersgebied . De ingreep, die aanvankelijk op verzet stuitte, bleek goedkoop en succesvol. Winkeliers verzetten zich nogal eens tegen autovrije zones, omdat ze bang zijn dat klanten uitwijken naar winkels waar ze wél tot voor de deur kunnen rijden. In Barcelona bleek dat wandelzones juist goed waren voor ondernemers. In sommige straten kwamen drie keer zoveel bezoekers nadat ze voetgangersgebied werden.
Bron: IPS