In Utrecht opent op 7 juni de eerste 'Boshalte' van Nederland. Met gratis pendelbussen vanaf de boshalte op het Domplein kunnen jongeren instappen om een moment in de natuur te hebben op Landgoed Beerschoten in De Bilt. Het initiatief is opgezet door cultureel ontmoetingsplein RAUM in samenwerking met We The City. Het doel van de boshalte is om jongeren te stimuleren de natuur op te zoeken, omdat de natuur een vermindering aan stress en angst kan geven.
Het bos als medicijn
Volgens het RIVM heeft ongeveer de helft van alle jongeren in Nederland te maken met stress of eenzaamheid. Daarnaast daalt het percentage jongeren dat tevreden is met hun eigen psychiatrische gezondheid flink. Steeds meer onderzoek wijst uit hoe belangrijk de natuur is voor de gezondheid van mensen. Meer tijd doorbrengen in de natuur vermindert klachten gerelateerd aan stress, depressie en angsten.
Iris de Vries, voorzitter van de Vereniging Arts en Leefstijl, is één van de huisartsen die ‘natuur’ regelmatig bespreekt en adviseert in haar spreekkamer: 'In een tijd waarin mentale klachten onder jongeren toenemen, is het logisch dat we naast zorg ook de leefomgeving zelf inzetten als medicijn. De Boshalte is een krachtig voorbeeld van hoe we gezondheid weer dichter bij het dagelijks leven brengen.'
Hoe werkt het?
Wil je even ontsnappen aan de hectiek van de stad? Je reis naar de natuur begint eenvoudig door een plekje te reserveren via deze website, waar je zelf de vertrek- en retourtijd van de gratis pendelbus kiest. Het is mogelijk een kaartje te boeken voor alle zondagen in juni. De bus rijdt van 11:00 tot 16:00 uur.
Op de datum van jouw reis stap je op bij de boshalte op het Domplein in Utrecht. Na een ritje van slechts een kwartier sta je al in het bos bij Landgoed Beerschoten in De Bilt. Vanaf dat moment bepaal je helemaal zelf waar je behoefte aan hebt om tot rust te komen. Wandel op je eigen tempo—alleen of samen—en geniet van alles om je heen. Je kunt er ook voor kiezen om mee te doen aan één van de wisselende activiteiten in het bos, zoals verschillende spellen.
Ook kun je op specifieke tijden aansluiten bij een wandeling onder begeleiding van een bosbadgids. Dit bosbaden is een Japanse methode die de hersenen kalmeert en de aanmaak van positieve hormonen bevordert. Na je bezoek aan de natuur brengt de bus je op de afgesproken tijd weer terug naar het Domplein. Hopelijk brengt dit moment in de natuur je helemaal tot rust en inspireert het je om voortaan vaker naar buiten te gaan!
Drempel wegnemen
Het idee voor De Boshalte ontstond tijdens opnames voor een aflevering van de podcastserie Algoritme van de Stad, een initiatief van RAUM in samenwerking met We The City. Zij ontwikkelde De Boshalte in samenwerking met Lot van Os (Blijtanken), Lenny van Hout (Moedt festival) en een grote groep jongeren die worstelt met mentale gezondheid. Jesse Jörg, impact creatief bij RAUM en eigenaar van We The City: 'De cijfers liegen er niet om. Het mentale welzijn van jongeren staat al jaren onder druk en de wachtlijsten voor ondersteuning bij mentale problemen groeien razendsnel. En hoewel er veel wetenschappelijk bewijs is dat de natuur een effectief medicijn is om stressklachten te verminderen, lukt het jongeren niet om structureel genoeg groen op te zoeken. We besloten jongeren een handje te helpen door die drempel te verlagen.'
In het aankomende zomernummer van Genoeg lees je meer over bosbaden en de effecten ervan!
Bron: Persbericht RAUM


