Tweederde van de kinderen op de basisschool speelt minstens een keer per week een spelletje van waar reclame in zit voor snoep of snacks. Ze gaan er ongezonder door eten. Gedragswetenschapper Frans Folkvord, die dit ontdekte, pleit voor een verbod.
Folkvord testte de effecten van verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen. Kinderen die een online spelletje speelden waarin een voedselreclame zat verwerkt, aten kort daarna 55 procent meer van het snoep dat ze werd aangeboden dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt. Dikke kinderen bleken extra gevoelig.
De kinderen die aan het onderzoek meededen hadden meestal niet door dat het om reclame ging. ‘Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen', legt Folkvord uit.
De wetenschapper vindt dat voedselreclames voor kinderen verboden zouden moeten worden. Samen met de universiteit van Barcelona werkt hij aan een advies voor de Europese Unie van die strekking. Voedselfabrikanten beloven keer op keer minder reclame te maken die gericht is op kinderen, maar volgens Folkvord komt daar in de praktijk weinig van terecht: 'Reden te meer om voor een verbod te pleiten.'
Frans Folkvord promoveert 13 januari aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.